vier manieren om werkstress gedag te zeggen

Ik hoor het zo ontzettend veel om me heen, en ben er ook geen vreemde van: ‘ik heb het zo druk!’, ‘ik voel me gejaagd’, en ‘ik loop achter de feiten aan’.

Het is al bijna december. Het jaar is voorbijgevlogen! Over iets meer dan een maand trekken we de champagneflessen open en kijken we terug op wat we dit jaar allemaal bereikt hebben. Of we onze doelen hebben behaald. En maken we nieuwe.

Geeft dat plaatje je druk? Misschien omdat je vorig jaar niet eens bent toegekomen aan het opstellen van doelen. Kwamen de opdrachten op je afvliegen, en vloog jij vervolgens heen en weer om ze uit te voeren. Of omdat die door jou zo SMART- opgestelde doelen ondanks je harde werk niet behaald zijn. Of nóg niet, omdat er in een maand nog veel kan gebeuren, en je met jezelf hebt afgesproken de laatste maand nog even keihard te gaan knallen.

Herkenbaar? Je bent zeker niet alleen! Stress staat in de top 3 redenen van ziekteverzuim. Volgens het Trimbos instituut voelt 29% van de Nederlanders zich vermoeid en kampt 14% met verschijnselen van burn-out. In België ervaart zelfs 36,2% problematische werkstress, waarvan 11,4% accuut.

Hoe kun jij minder stress ervaren tijdens je werk, en rustiger en meer gefocust zijn? Ik geef je vier manieren die ik zelf heb mogen leren kennen. Ze klinken misschien simpel, maar honestly; ze hebben mijn werk (en leven) ontzettend veranderd.

Accepteer

Het begint allemaal bij het accepteren dat je stress ervaart. En dat dat op zich geen probleem is. Accepteer dat druk bij het leven hoort. Druk ervaren is menselijk en we kunnen ons nu eenmaal niet altijd op en top relaxed voelen. Er zijn simpelweg periodes die drukker zijn dan je lief is. Het goede nieuws is dat we als mensen best tegen een beetje stress kunnen. Mits het niet chronisch is en we na de stress ook weer écht de tijd hebben (nemen) om terug op te laden. Je druk maken over de druk helpt in ieder geval écht niet.

Stoom afblazen

De uitspraak is er niet voor niets. Misschien is het tijd dat je eens wat stoom afblaast? Wanneer je een pot op het vuur zet, bouwt de druk geleidelijk op. Dat zorgt voor een uiteindelijk gevaarlijke situatie, het deksel kan namelijk een projectiel worden als de druk té ver is opgelopen. Zo werkt het ook bij jou. Als jij merkt dat de druk langzaamaan opbouwt, je schouders vastzitten en je hoofd niet meer rustig wil worden, is het tijd om het deksel even een stukje van de pot te halen. Ga iets leuks doen. Iets wat totaal niets met je werk te maken heeft. Ga een avondje dansen, speel een spelletje, ga een rondje rennen, koop een boxbal, whatever voor jóu stoom afblaast.

Vind je ritme

Hier kan ik een blog en sich aan wijden (en dat doe ik misschien ook nog wel een keer ;)). Dit is namelijk één van mijn stokpaardjes: your path, your pace. Je werk is niet jouw baas, jíj bent de baas over je werk. Dat betekent dat jij als manager en CEO je eigen ritme kunt bepalen. Ontdek jouw piekmomenten, en ga op je low-momentjes lekker iets anders doen. Schrijf eens op hoe jouw ideale werkweek er uit zou zien: hoeveel uren werk je dan überhaupt? Hoeveel uren ben je bezig met je core-business, en hoeveel werk je áán je bedrijf? Welke activiteiten doe je wel, en welke niet? Bekijk vervolgens welke keuzes je kunt maken om toe te werken naar zo’n werkweek. En (een hele belangrijke:) besef je dat iedere stap daarin winst is, niet pas als je het ideale plaatje hebt bereikt. Dikke kans namelijk dat wanneer je daar bent, je ideaal er al weer anders uitziet.

Vier

Vier! Nee, niet het nummer vier (hoewel dit wel tip nummer vier is), maar de gebiedende wijs van het werkwoord vieren. En dan bedoel ik niet alleen op oudejaarsavond of bij een super grote mijlpaal.

Elke stap die je zet is een stap, is vooruitgang. Bedenk je eens waar je vorig jaar allemaal tegenop zag, en wat je nu makkelijk doet. Dat betekent dat jouw ‘vorige-jaar-jij’ heel moedig is geweest en prachtige stappen heeft gezet. Wat zonde als je nu alleen maar bezig bent met de volgende stap en vergeet om de ‘vorige-jaar-jij’ een schouderklopje te geven. Ontwikkel jezelf in de kunst van dankbaarheid. Dankbaarheid en stress gaan namelijk heel slecht samen (iets met verschillende hormonen die vrijkomen).

Dat waren vier korte tips om meer van je werk te gaan genieten, en minder te gaan stressen. Welke van de tips resoneert het meest bij je? Hoe ga jij daar concreet mee aan de slag? Let me know!

En wil jij in het nieuwe jaar écht aan de slag om met meer rust en focus te werken? Dan help ik je daar graag bij in een consultancy traject. Stuur me een mailtje (hello@petrawamanya.be) en we spreken elkaar!

  • Share post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *