Hoe tackle je die in je nek hijgende lijst to do’s?

Elke dag stapelen ze op; kleine, vervelende taken. Van die dingen die je vooruit blijft schuiven, omdat ze niet zoveel prioriteit hebben. Denk aan het invoeren van je verwerkersregister (guilty!), je stapel post in de juiste mappen opbergen, dat fotolijstje dat constant van de muur valt eens góed ophangen, etc.

Langzaam groeien die kleine taakjes tot een lange lijst, die maar in je nek blijven hijgen. Wanneer je aan je bedrijf werkt, kijken ze over je schouder mee. Ben je aan het lunchen, dan dringen ze zich op in je hoofd.

Hoe goed je ook prioriteiten kunt stellen in je agenda, deze taakjes kunnen zo vervelend zijn dat ze je aandacht van het échte werk gaan afhouden. Of je het gevoel geven dat je nog niet klaar bent, ook al heb je een heerlijk productieve dag gehad. Om gek van te worden.

Dus… Wat doe je eraan?

Power hour

Gretchen Rubin (van de Happier podcast) kwam begin 2014 met een super simpel, maar efficiënt idee: een Power Hour. Een terugkerende gewoonte, om een heleboel niet-terugkerende, diverse taken te tackelen. Voor al die to do’s waar je nog geen routine voor hebt.

Het begint met het inplannen van één terugkerend uur in je week. Plan hem in vóór je je e-mails opent, net na je lunch, of ’s avonds. That’s all up to you. Kies voor een uur waarop jij lekker kunt knallen.

Daarnaast maak je wekelijks een lijst met ál je to do’s. Zoals ik al schreef, alle taken die niet in een andere routine vallen. Heb jij al een routine om je e-mails te beantwoorden? Dan horen die niet op deze lijst.

Volgens Gretchen dan. Want als jij net als ik géén e-mail-beantwoord-routine hebt (nóg niet, of nooit niet? We’ll know in a few years..), dan blijven er soms mails hangen die weinig haast hebben. En dan komt die dus mooi wél op m’n Power hour lijst!

O en nog iets waar ik afwijk van haar orinigele plan; ik plan niet íedere week een Power hour in, want ik heb niet altijd een hele lijst taken. Ik plan hem in wanneer ik die hete adem weer in m’n nek begin te voelen. Dat plan ik het een week of drie in. Dat is voor mij vaak genoeg al voor dat gevoel van voldoening dat je hebt als je éindelijk op de wc zit nadat je al een half uur heel nodig moest plassen. Sorry no sorry for the details, ik wist echt even geen ander voorbeeld.

Maar goed. Waar waren we?

Zet je timer

Yes. Tijd voor actie. Eens per week zet je je timer op een uur. Één uur. Niet meer, niet minder.

Waarom nier korter? Omdat het gevaar is dat je dan nét niet genoeg gedaan krijgt om er voldoening uit te krijgen. Maar mocht je ervoor kiezen om in plaats van een uur, 45 minuten te knallen, mijn zegen heb je. Jij bent de baas!

En waarom niet langer? Omdat het juist de bedoeling is dat deze taakjes niet je dag opslokken, waarin je veel meer belangrijke dingen te doen hebt. Is het uur voorbij, stop dan ook echt. Geef jezelf een koekje (ik bedoel hiermee: wees lief naar jezelf, beloon jezelf), hijg even uit (take a 5 minute breather), en focus dan weer op de grote, belangrijke zaken.

Knallen maar

Zodra de tijd start, ga je zo veel mogelijk to do’s aftikken. Een uurtje keihard knallen! En wordt dit Power uurtje na een poosje wat gewoontjes voor je? Dan kun je er een spelletje van maken. Maak een scoreboard met de hoeveelheid taken die je gedaan krijgt per week en probeer jezelf te verbeteren. Of geef jezelf de regel dat je een weekje geen random taken uit mag kiezen, maar echt van boven naar beneden de to do’s aftikt. Of deel je taken in in categorieën (administratief, klussen in huis, dienstbaarheid, self-care, etc.) en kies steeds een taak uit een andere categorie.

Heb jij nog leuke variaties in gedachten? Laat ze hieronder achter zodat we er met elkaar een leuk, voldoening en energie gevend uurtje van kunnen maken!

 

Liefde.

Petra

  • Share post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *