To doelen stellen or not to doelen stellen?

Het is december. Dé maand waarin álle ondernemers doelen stellen voor 2019. Toch?!

Het lijkt misschien zo, maar schijn bedriegt. Naar aanleiding van een poll op Instagram (super wetenschappelijk dus ;)) bleek dat maar liefst 80% géén doelen stelt en zich onder ‘team kop in het zand’ schaart.

Hoe kán dat nu toch?!

Het kan natuurlijk liggen aan het gebrek aan vaardigheden om doelen op te stellen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het gros een andere reden heeft. Dat heb ik overigens niet met een wetenschappelijke poll op Instagram getest, maar ik deel vandaag toch graag mijn ideeen met jou.

Vorig jaar was ik namelijk het schoolvoorbeeld ‘team kop in het zand’ wat betreft het stellen van doelen.

En niet omdat ik niet weet hoe ik een doel op moet stellen. Ik ben daar in mijn opleidingen mee doodgegooid. SMART doelen, als-dan doelen, variabele doelen.. noem maar op. Doelen stellen is zeg maar echt m’n ding.

Het probleem was dat ik vorig jaar geen idee had waar ik zelf stond. En als je niet weet waar je staat, hoe weet je dan hoe je van jouw plek naar plek B kunt gaan?

Want dat is wat doelen doen. Ze stippelen een weg uit van A naar B. En de stappen van het doel, zijn je strategie. En hoewel ik dacht dat ik best heel goed bezig was in m’n onderneming, was ik nog helemaal niet klaar om bezig te gaan met het bepalen van strategische doelen.

Ik had vragen die dieper gingen dan de ‘wat en hoe’-vragen. Ik had vragen over mijn identiteit als ondernemer, en de identiteit van mijn onderneming.

  • Wie ben ik als ondernemer?
  • Waar sta ik voor?
  • Waar ga ik voor? Wat drijft mij?
  • Voor wíe ga ik?

Kortom, ik was bezig met vragen rondom mijn missie.

Ik was me dat alleen niet bewust. En dus stak ik m’n kop in het zand en vond ik die doelen-stellen-manie maar stom. Stiekem werd ik er ook een beetje zenuwachtig van, omdat het leek alsof iedereen het dus beter deed dan ik. En dat ik iets fout deed. En van dat gevoel houd ik niet. Dus als de ‘rebel’ die ik ben, dacht ik: leuk voor anderen, niet voor mij. Het gaat prima zo en ik doe het lekker op míjn manier.

Tot ik me ergens van bewust werd. In het mede-oprichten van verschillende stichtingen de afgelopen paar jaar, stelde ik vragen over hun missie en visie. Baalde ik als die niet scherp geformuleerd was, omdat ik wist dat een organisatie zonder stevig fundament z’n doel voorbij loopt (daar heb je hem weer.. het woord doel..).

Ik hamerde op vragen waar ik zelf in mijn onderneming helemaal geen antwoord op had. Eerlijk is eerlijk.. ik was op weg gegaan zonder te weten waarheen. En zodra iemand me vroeg; waar ga je heen? confronteerde me dat. Not all those who wander are lost. Dat was m’n antwoord. Maar wílde ik wel wanderen? Was dát dan mijn doel? Stiekem wilde ik namelijk ook een succesvolle onderneming zijn. Er geld mee verdienen voor m’n man en mij, en om het uberhaupt te kunnen blijven doen, en om impact hebben op de levens van m’n klanten.

Dat ik geen doelen (wilde en kon) stellen was niet ‘fout’. Het was een heel logisch gevolg van mijn ‘wanderen’. En als ‘wanderen’ m’n doel was, was er geen enkel probleem. Maar diep in mijn hart wílde  ik helemaal niet ‘wanderen’!

En dus ging ik op zoek naar de antwoorden op de vragen die ik zo graag aan anderen stel. Wie ben jij? Wat vind jij belangrijk? Wat doe je zonder je ervan bewust te zijn? Wanneer wordt jouw hart in vuur en vlam gezet? Wat zijn jouw kwaliteiten en beperkingen? Wat vind jij een fijn ritme?

Nu, een jaar later, heb ik mijn onderneming volledig omgegooid. Ik ben geen grafisch ontwerper meer, maar geen handgeletterde producten meer. Ik kwam er achter dat die, soms moeilijke, maar tegelijkertijd prachtige, vragen stellen, juist mijn kern is. En dat handlettering een hobby was.

Dat betekent niet dat jij iets heel anders gaat doen wanneer jij die vragen hebt beantwoord. Of dat je je vanaf dan super saai aan een bepaald draaiboek moet houden en niet meer lekker kunt dolen en dromen.

Het betekent heel waarschijnlijk wel dat je minder twijfels krijgt, meer focus, en meer rust. En dat je nóg meer impact kunt hebben op je klanten.

Als jij net als mij vorig jaar, in ‘team kop in het zand’ zit, wil ik je uitdagen. Om het stellen van doelen, zoals je al deed, nog even lekker in de vrieskast te laten staan. Maar ook om jezelf de moeilijke vragen te gaan stellen. Om uit te gaan zoeken wie jij bent als ondernemer, en waar jouw onderneming voor staat.

En weet je daarin gewoon niet zo goed hoe te beginnen? Neem dan gerust contact met me op. Ik weet hoe lastig die vragen zijn. En tegelijkertijd vind ik het heerlijk om ze te stellen. Omdat ik ook weet dat er mooie dingen uit voortkomen.

 

  • Share post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *