0

Volgersvragen: Hoe bepaal je welke informatie je gratis deelt, en wat je bewaart voor in je betaalde product?

De volgersvraag komt van een onderneemster die als doel heeft om het komende jaar meer waarde te gaan delen. Niet alleen heeft ze pas een inspirerende workshop gegeven, ze wil ook meer grátis informatie delen op haar social media. Maar hoe bepaal je nu welke informatie je gratis deelt, en wat je bewaart voor je betaalde product(en)? Een vraag die volgens mij bij veel ondernemers speelt, en waar ik in deze blog graag wat tips over deel. Hier komen ze:

Je klant betaalt voor de som der delen

De vraag die vaak áchter de gestelde volgersvraag ligt, is: ‘wat als ik teveel van m’n informatie al gratis deel, is mijn betaalde product dan nog wel waardevol?’ 

Daarom eerst even dit: in een cursus of workshop is de informatie vaak maar een klein onderdeel van de uiteindelijke waarde. De grootste waarde voor de klant zit hem in de vaardigheid die ze leren, of de mindshift die er ontstaat. Er wordt een probleem opgelost, of een verlangen vervuld. Als je dat weet te doen (door oefeningen, reflectie, inzichten, backed-up met informatie), dan betalen mensen daar graag voor. Je klant betaalt niet voor de stukjes informatie die jij geeft, maar voor de som van de delen.

Wat vs hoe

Iemand iets leren, is als het ware een reis. Je klant is op punt a, en wil naar punt b. Hoe kom je daar?

In gratis content, of dat nu een weggever of een blog of video is, richt je je op de ‘wat’. Je geeft informatie: wát moet je doen om van a naar b te komen? Je vertelt hen als het ware over de reis, zodat je klant een beter beeld krijgt van hoe de reis er uit ziet, en ook hoe punt b eruit ziet.

In je betaalde product richt je je op de ‘hoe’: hoe kom je nu van a naar b? Dat is méér dan vertellen over de reis, een goed betaald leerproduct neemt je klant ook daadwerkelijk mee op die reis. En nadien kan jouw klant dus ook zeggen: ik ben op punt b aangekomen.

Bijvoorbeeld: boekhouder

Gratis content: Blog: waarop te letten bij je belastingaangifte? 10 tips.

Betaalde content: stap voor stap uitleggen hoe je de belastingaangifte doet, met screenshots, en uitleg.

Het doel helder hebben

Naast waarde delen voor je klant, heeft je gratis content ook een doel voor jou als ondernemer. Je wilt dat de lezers van je blog jou als expert gaan zien, dat de deelnemers van je gratis challenge daarna doorstromen naar je betaalde dienst of product, of je wilt dat ze jouw waarde gaan delen, zodat je een groter bereik krijgt.

Kies daarom één doel voor jezelf, en zorg (met de ‘wat vs hoe’ tip in je achterhoofd) dat de weggever naar dat doel toewerkt.

Bijvoorbeeld: home accessoires webshop

Gratis content: Blog: hoe combineer je je kussentjes op je bank? Je geeft tips over het combineren van vormen en structuren, en als voorbeeldfotos laat je jouw eigen producten zien, met een linkje naar de artikelen. (doel ondernemer: conversie kussentjes)

Betaalde product : je kussentjes

Bijvoorbeeld: social media expert

Gratis content: Weggever: mini bio-review, waarbij je tips geeft om je Instagram bio beter te maken. (doel ondernemer: expertstatus verhogen, funnel naar betaalde dienst)

Betaalde content: Aan het einde van je weggever laat je vallen dat je de persoon graag helpt z’n hele Instagram meer converterend kunt maken, met een link naar je betaalde dienst.

Gerelateerde informatie weggeven

Informatie die niet in je betaalde product zit, maar die wel relevant is voor de doelgroep van je product, kun je gratis weggeven.

De informatie van je gratis content en betaalde content kunnen op elkaar aansluiten, en elkaar zelfs versterken.

Bijvoorbeeld: Ikzelf (ontwikkelexpert)

Gratis content: Deze (gratis) blog is het resultaat van een vraag van één van mijn klanten. Ze vroeg: ‘hoe bepaal ik welke informatie ik gratis deel en welke betaald?’ In mijn betaalde product (de Concept Factory), geef ik hier geen antwoord op. Wel is het een vraag die super relevant is voor mijn doelgroep. Ik kan hier dus uitgebreid op ingaan, zonder dat het ook maar iets ‘afdoet’ aan de waarde die je krijgt tijdens de Concept Factory; bij het maken van je leerproduct.

Betaalde content: Concept Factory

Een percentage weggeven

Als je een cursus hebt die veel info geeft, kun je ervoor kiezen al wat ‘snacks’ gratis weg te geven. Om ervoor te zorgen dat je niet álles al deelt, kies je een percentage. Bijvoorbeeld: 10% van de inhoud van je cursus. Vervolgens deel je die 10% op je social media-accounts, je blog, in een challenge, in een weggever, etc.

Maak bijvoorbeeld een screenshot van één van de opdrachten uit je cursus, en doe die opdracht met je volgers op Instagram of Facebook.

Hoe kies je nu de juiste informatie om gratis te delen? Stel jezelf de vraag: ‘welke onderdelen uit de cursus triggeren de pijn/het verlangen van m’n klant?’, en deel die onderdelen met hartenlust gratis aan iedereen die het maar horen en zien wil.

Bijvoorbeeld: ondernemers-strategist

Betaalde content: Een onderneemster geeft een training over het maken van een bedrijfsplan.

Gratis content: Ze deelt op haar blog een screenshot van één van de opdrachten, en schrijft een blog over het onderwerp ‘hoe maak je een SWOT-analyse’. Informatie die haar klanten laat nadenken over de sterkten en zwakten van haar onderneming, en hen triggert de uitdagingen in hun onderneming aan te gaan pakken. En juist die trigger leidt naar de oplossing: de training doen.

Herhaal, herhaal, herhaal.

Herhaal gratis informatie, met steeds een andere context; andere voorbeelden.

Mensen leren door verbindingen te leggen tussen kennis en hun ervaringen. Het voorbeeld van de webshop hiervoor zal iemand anders aanspreken dan het voorbeeld van de boekhouder, of de fotografe. Het triggert namelijk andere ervaringen. Herhalen is dus helemaal niet erg!

De mensen die het al weten krijgen er steeds een andere context bij en verdiepen daarmee het leereffect, en de mensen die nog niets van je weten horen iets nieuws.

Wees vrijgevig

Een allerlaatste tip: wees niet te bang om teveel gratis weg te geven. Juist het geven van gratis waarde geeft potentiele klanten vertrouwen in jouw kunnen. Wees dus lekker vrijgevig (met de tips hierboven in je achterhoofd)!

Liefde. 

Petra

Wil je zelf een betaald of gratis leerproduct maken? Met de Concept Factory help ik je van a tot z je product inhoudelijk vorm te geven! 

  • Share post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *