Conceptfactory

CONCEPT FACTORY

Je wilde idee uitwerken tot een écht waardevol product/plan

20190316(44of47)

Hey hands-on onderneemster!

Jij bent een slimme, creatieve onderneemster met een goed idee. Jij hebt je klant iets te bieden (een stukje kennis, een bepaalde vaardigheid of bewustwording) en je wilt dit graag aan je klant doorgeven. Je bent hands-on en praktisch, en je kunt niet wachten om ermee aan de slag te gaan. 

Maar.. Tussen idee en uitvoering zit nog een andere stap: het uitdenken van je idee tot een dienst/product die echt goed aansluit bij je klant en die past in je huidige bedrijf. En van al dat uitdenken verlies jij je enthousiasme. Jij springt veel liever van idee, direct in de uitvoering. 

Gelukkig voor jou word ik juist wél heel blij van die uitdenk-fase. De concept factory is daarom de schakel tussen het idee in je hoofd, naar een inhoudelijk waardevol en praktisch haalbaar product/dienst. Ik help je tijdens de uitdenk-fase je enthousiasme te behouden, omdat je de uitkomst al bijna kunt rúiken als we ermee aan de slag zijn. Je ziet jouw idee in een paar gesprekken realiteit worden. 

Het enige wat jij na onze samenwerking nog hoeft te doen, is je mouwen opstropen en lekker aan de slag te gaan. Heel fancy kunnen we dit ‘conceptontwikkeling’ of ‘leerkundig ontwerp’ noemen, maar eigenlijk is het gewoon een badass idee omzetten in een badass waardevol en uitvoerbaar plan 🙂

Het concept factory- proces

Het begint allemaal bij jouw idee. En zo’n idee kan er op verschillende manieren uitzien:

– Je hebt een liefde voor fotografie/kalligrafie/contentmarketing/coaching/punniken (of iets anders ;)) en bent er gedreven in. Jij wilt dat er veel meer mensen leren punikken! Maar hoe je jouw vaardigheid en kennis in een product of dienst giet.. je hebt geen idee.

– Je werkt op dit moment uurtje-factuurtje en bent druk. Daarom wil je nu jouw bedrijf ‘opschalen’, en je kennis en kunde in een vorm gieten waarmee je meer mensen kunt bereiken. Een ebook? Een curus? Workshop? Maar hoe dan?

– Je ziet ze overal om je heen; cursussen, ebooks, workshops, masterclasses, webinars.. noem maar op. En dat lijkt je eigenlijk ook wel wat. Als opstapper naar je duurdere product, of om passieve inkomsten te genereren. Maar waar kun jij zo’n ebook of cursus of masterclass mee vullen? Je wilt wel dat het écht waardevol is voor je klant!

– Je weet al dat je een online cursus wilt gaan maken. Of een ebook wilt schrijven. Je hebt alleen zóveel mogelijkheden voor wie, en waarover, dat je moeite hebt met kiezen en ermee van start gaan.

– Je hebt al een aardig idee van wat je wilt: als instapper in je marketing funnel wil je een gratis masterclass geven over … (vul jouw gebied van expertise in). Je weet het onderwerp dus al, en ook dat je wilt dat het een light-versie is van jouw ‘hoofd’ dienst/product. Hoe sluit je deze masterclass aan op de waarde die je daarná gaat geven in je hoofd-dienst/product? Hoe verklap je niet alles al, en is het tegelijkertijd leerzaam genoeg om te prikkelen naar meer?

 

Wat het ook is, jouw idee is het startpunt van het Concept Factory-proces.

Door middel van 1 tot 4 brainstorm-sessies, werken we jouw idee vervolgens inhoudelijk uit. Afhankelijk van jouw behoefte is dat gericht een stappenplan volgen dat ik gebruik voor het opzetten van een leermiddel, of meer gericht op samen brainstormen, of voornamelijk wat bijsturen en puntjes op de i zetten.  

Ik kan jou met de volgende punten helpen tijdens onze brainstorm-sessies:

1) Structuur aanbrengen in het idee, 2) het idee passend maken bij jou als ondernemer én je klant en 3) de inhoud van je idee uitwerken waardoor je zelf aan de slag kunt met alle uitvoerende taken en 4) een vorm kiezen die je klant aanspreekt. Kortom: we kijken naar wat je klant nodig heeft; wat jij te bieden hebt, hoe je het idee kunt vormgeven, en hoe je idee een product/dienst bomvol waarde wordt voor je klant.

"Petra heeft mij enorm geholpen bij de ideeën die ik heb en de dingen die ik creëer. Ze is altijd heel eerlijk en is niet bang om haar mening te geven. Ze denkt mee met wie mijn doelgroep is en helpt me het idee vanuit hun ogen te zien. Ze stelt kritische vragen waarmee ik echt weer verder kan. Vaak ook dingen waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht!"

Dit kun je van me verwachten

Eerst even wat je níet kunt verwachten, om teleurstellingen te voorkomen: ik ben géén salesfunnel bouwer, geen marketing specialist en ook geen praktisch facilitator. Het is bijvoorbeeld jouw taak om een locatie te regelen voor je event, of een marketing expert in te schakelen als je niet weet hoe je je dienst bij je klant kunt brengen. Wel geef ik jou feedback als ik denk dat jij expertise kunt gebruiken die buiten jouw en mijn talentenpakket ligt.

Verwacht van mij ook geen saaie lange geschreven plannen op papier. Jij houdt van praktisch, en mijn brein wordt getriggerd door jouw ideeen. In de gesprekken die we hebben vloeien idee en plan daarom ook veel beter samen, dan wanneer je eerst een saai plan moet gaan lezen, voordat je aan de slag kunt. Dat betekent overigens niet dat ik niet plangericht werk 🙂

Wat je wél kun verwachten is eerlijke feedback op de inhoud van je idee. Dat doe ik vooral vanuit leerkundig perspectief. Wat is de waarde die jij te bieden hebt? Waar staat je klant nu? Hoe kun je jouw product zó ontwerpen dat het aansluit bij waar hij/zij nú is? Welke stappen zijn er nodig om je klant van waar hij/zij nu is, naar de gewenste leeruitkomst te brengen? Hoe zorg je ervoor dat het product of jouw dienst genoeg leerwaarde heeft, niet saai is én niet te snel gaat?

Zie mij als je brainstorm-partner, je inhoudelijke ondersteuner, de persoon met de helicopter-view, de liefdevolle criticus, de feedback-machine, de ‘leraar’ en focus-finder. In al die rollen wissel ik, naar aanleiding van de input die jij geeft en wat ik denk dat jij nodig hebt om een product/dienst neer te zetten bomvol waarde.

Hoe lang duurt het proces?

Het ligt eraan waar jij behoefte aan hebt. Wil je dat ik met jou meeloop van A tot Z? Dan plannen we meerdere gesprekken in. Mocht je liever een extra paar ogen hebben, een zetje in de goede richting, wat puntjes op de i in jouw denkproces, dan houden we het bij 1 a 2 gesprekken van een uur.

Investering: €80,- per uur (BTW vrijgesteld)

INTERESSE?

Laat hieronder je gegevens en idee achter, en we plannen een afspraak in.